01.09.2018 – 30.09.2018 | Maria Bauhofer – Frederik Baur – Tim Bohlender – Katja Colling – Jona Fleckenstein – Sina Hensel – Olga Jakob – Lola Läufer | Samstag, 15-18 Uhr, Sonntag 14-18
fiocco bianco
wann und wo
20.5.2018 – 17.6.2018
Samstag, 15-18 Uhr, Sonntag 14-18 Uhr
kunstverein germersheim – zeughausstraße 10 – germersheim
veranstaltungen
Künstler
Maria Bauhofer
12. 2016
Studio in Leipzig Lindenau
8. 15-11. 16
Assistenz
Studio mischer’traxler in Wien
www.mischertraxler.com
7. 2015
Masterabschluss Industrial Design
Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle
3.-8. 2014
Praktikum
Studio mischer’traxler in Wien
7. 2013
Bachelorabschluss Industriedesign
Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle
5. 2012
Studium der Malerei / Grafik
auf Lehramt am Gymnasium
Abschluß: Staatsexamensprüfung für Lehramt am Gymnasium
Staatliche Akademie der Bildenden Künste Karlsruhe
Klasse Marijke van Warmerdam, Gastprofessoren Lieven Hendriks und Frank Koolen
Frederik Baur
*1987 Herrenberg
Meisterschüler Staatl. Akademie der bild. Künste Karlsruhe bei Prof. Erwin Gross
EXHIBITIONS
2016
Regionale17 / Spuren finden. Zeichen setzen., L6, Freiburg
If Wishes were Fishes, LaVallée, Brussels
Slow Stories, Neuland, Bochum
Serendipity Park, Kunstverein, Offenbach
2015
Gesunde Unwissenheit, Av.Brugmann, Brussels
SUN KILLS MOON, Fleischmarkthalle, Karlsruhe
Top 15 Kunstverein, Reutlingen
Kabinett der Künste, Magdeburg
2014
Besuch an der See, Werkstatt 212, Bremerhaven
Zauberer, Alice Cavoukdjian dite Galli & Bernhard Serexhe, Karlsruhe (solo)
Tim Bohlender
Tim Bohlender
*1987 Kandel, Germany
Lives and works in Karlsruhe
Education
2014 – 2015 Masterclass of Prof. Marijke van Warmerdam
2009 – 2014 Academy of Fine Arts Karlsruhe with Prof. Marijke van Warmerdam, Frank Koolen and
Lieven Hendriks
Exhibitions (Selection)
2017 ONO, Kunstwerk Köln
2017 macula, Galerie Martin Mertens, Berlin
2016 If wishes were fishes, La Vallée, Brussels, Belgium
2016 just like strange rain, Geschwisterraum, Karlsruhe
2016 Serendipity Club, Kunstverein Offenbach am Main
2016 una, LuisLeu Kunstplatform
2016 Illuminate the Space, Kunsthaus Baselland, Muttenz/Basel
2015 UND#8, Karlsruhe
2015 Sun Kills Moon, Fleischmarkthalle Karlsruhe
2015 TOP15, Kunstverein Reutlingen
2015 Die Neue Sinnlichkeit, Kabinett der Kuenste Magdeburg
2015 22. Karlsruher Kuenstlermesse, Regierungspraesidium Karlsruhe
2014 JAMBOREE, Orgelfabrik Durlach, Karlsruhe
2014 Besuch an der See, Alte Buerger, Bremerhaven
2014 Westsued D, Galerie Knecht und Burster, Karlsruhe
2012 17×8, Badischer Kunstverein, Karlsruhe
grants and scholarships
2015 Graduierten scholarship of Baden-Württemberg (D)
Katja Colling
Katja Colling ist in ihrer Malerei auf der Suche nach Einfachheit und der ihr innewohnenden Schönheit. Ihre malerischen Themen sind Farbe, Form und Komposition. Dabei stellt sie sich Fragen wie “wie werden die Farben in Nachbarschaft zueinander gesetzt, damit der intendierte Farbklang entsteht?”, “welche Farben und Formen kommunizieren auf welche Art und Weise miteinander?”, “wie stellt sich Harmonie ein?”.
Die Außenwelt taucht in ihrer gegenstandslosen Malerei nicht auf, erhält aber durch die Titelgebung wieder Einzug. Nicht zuletzt geht es Katja Colling um einen besonderen Umgang mit Sprache. So lassen die Titel ihrer Werke einen weiten Assoziationsraum zu. Damit eröffnen Text und Bild im Zusammenspiel eine neue Ebene und sind poetisch und humorvoll zugleich.
Jean-Marie Schloss
von der Webseite der Künstlerin/a>
Jonas Fleckenstein
*1986 in Würzburg
lebt und arbeitet in Leipzig
2011 – 2012 Meisterschüler bei Prof. Marijke van Warmerdam
2006 – 2011 Studium der Malerei
an der Staatlichen Akademie der Bildenden Künste Karlsruhe
bei Prof. Marijke van Warmerdam, Lieven Hendriks und Frank Koolen
von der Webseite des Künstlers
Sina Hensel
„You are missing most of what is happening around you. You are missing what is happening in the distance and right in front of you. The hum of the fluorescent lights; the ambient noise in the room; the feeling of the chair against your legs or back; your tongue touching the roof of your mouth; the tension you are holding in your shoulders or jaw; the constant hum of traffic or a distant lawnmower; the blurred view of your own shoulders and torso in your peripheral vision; a chirp of a bug or whine of a kitchen appliance. Everything begins with inattention.„
-excerpt from the book „On looking“ by Alexandra Horowitz, a Do-it-yourself walkers guide to the art of observation, structured around a series of eleven walks the author takes.
Sina Hensel also tries to understand the phenomena in her surrounding and to take a closer look at things, which we take for granted. While taking a lot of walks she asks herself: Why do we see what we see? And how reliable is our perception of the exteriour world? As we know there is no inherent meaning in sensory information since the same image on your eye could be procuded by two different objects. The brain didn‘t evolve to see the world as it is. Instead the brain evolved to see the world the way it was useful to see the world in the past. It is finding patterns, finding relationships in information, and associating those relationships with a behavourial meaning.
But what is then the starting point of representing something?
How do you represent something which you haven‘t yet seen?
Due to this sceptical mindset, she approaches her surrounding by capturing certain atmospheres, subtle, sophisticated moods, and colours which are evoked by different places, seasons and also the different times of a day. The viewer is invited to take in the impressions provided by her research, to concentrate on this most shy form of tangible sensation and let them alter their way of perceiving the surrounding world. The existence and also the meaning of her artworks are always strongly connected to the physical surrounding in/for which they are created. A place becomes a source of research and experimentation, expanding its physical and conceptual limits, in order to question and rethink it. Everything can be seen as an influence then: the colors dominating the surrounding, the soundscapes and light situation, which she finds herself in and of course the people she shares her time with. For her the observation of places also serves as a process of positioning, of orientation. So she understands her work more like a documentation of a state/condition- the nature of her artwork is always impermanent as well as interdependent. The final works exist somewhere between image, document and thing.„You are missing most of what is happening around you. You are missing what is happening in the distance and right in front of you. The hum of the fluorescent lights; the ambient noise in the room; the feeling of the chair against your legs or back; your tongue touching the roof of your mouth; the tension you are holding in your shoulders or jaw; the constant hum of traffic or a distant lawnmower; the blurred view of your own shoulders and torso in your peripheral vision; a chirp of a bug or whine of a kitchen appliance. Everything begins with inattention.„
-excerpt from the book „On looking“ by Alexandra Horowitz, a Do-it-yourself walkers guide to the art of observation, structured around a series of eleven walks the author takes.
Sina Hensel also tries to understand the phenomena in her surrounding and to take a closer look at things, which we take for granted. While taking a lot of walks she asks herself: Why do we see what we see? And how reliable is our perception of the exteriour world? As we know there is no inherent meaning in sensory information since the same image on your eye could be procuded by two different objects. The brain didn‘t evolve to see the world as it is. Instead the brain evolved to see the world the way it was useful to see the world in the past. It is finding patterns, finding relationships in information, and associating those relationships with a behavourial meaning.
But what is then the starting point of representing something?
How do you represent something which you haven‘t yet seen?
Due to this sceptical mindset, she approaches her surrounding by capturing certain atmospheres, subtle, sophisticated moods, and colours which are evoked by different places, seasons and also the different times of a day. The viewer is invited to take in the impressions provided by her research, to concentrate on this most shy form of tangible sensation and let them alter their way of perceiving the surrounding world. The existence and also the meaning of her artworks are always strongly connected to the physical surrounding in/for which they are created. A place becomes a source of research and experimentation, expanding its physical and conceptual limits, in order to question and rethink it. Everything can be seen as an influence then: the colors dominating the surrounding, the soundscapes and light situation, which she finds herself in and of course the people she shares her time with. For her the observation of places also serves as a process of positioning, of orientation. So she understands her work more like a documentation of a state/condition- the nature of her artwork is always impermanent as well as interdependent. The final works exist somewhere between image, document and thing.
von der Webseite der Künstlerin
Olga Jakob
Lola Läufer
ARBEITSMETHODE 2016
In meiner Arbeit beschäftige ich mich mit dem Zufall als stilistisches Element, um Unvorhersehbares bewusst zum integrierten Bildbestandteil zu machen. Mein Interesse gilt den Übersetzungsfehlern und Brüchen, die sich wie kleine Unfälle während des Schaffensprozesses manifestieren.
Die von mir verwendeten Materialien erzählen von ihren Begegnungen und Auseinandersetzungen. Sie gehen Verbindungen ein oder widersetzen sich und bilden Flecke, Fehlstellen oder Risse.
Ich arbeite mit experimentellen Drucktechniken und kombiniere dabei unterschiedliche Medien und deren spezifische Eigenschaften. Vorwiegend verwende ich digital erstellte Druckvorlagen, die ich in Tintenstrahldrucke und/oder Monotypien mit Ölfarbe übersetze. Meist gehe ich dabei seriell vor, wobei meine Drucke in methodischem oder thematischem Zusammenhang stehen.
Mein Ansatz ist in erster Linie formaler Natur. Meine Arbeiten stehen in der Tradition der Abstraktion, die sie kritisch beleuchten und hinterfragen. Ich interessiere mich für die ästhetische Auseinandersetzung mit Formen, Farben und Materialien; dazu wähle ich einfache grafische und geometrische Figuren, die ich im Verlauf der Übertragung spielerisch aufbreche und neu definiere.
Das Motiv ist von Beginn an konstruiert, kann sich jedoch durch Eingriffe, wie das Falten, Abdecken oder Freilegen der zu bedruckenden Fläche verändern. Jedes Stadium wirft neue Fragen auf und bedingt Entscheidungen, die den weiteren Verlauf beeinflussen und das Endresultat unvorhersehbar machen. Ich provoziere Verschiebungen und Ungenauigkeiten und nutze diese Störungen als Ansatz. Das Prozesshafte, die Spuren der Beanspruchung und die offensichtlichen Reparaturen geben der Arbeit ihre Lebendigkeit.
Im Vordergrund steht das existente Erscheinungsbild – die reale Präsenz der Materie. Ohne implizit narrativ zu sein, sind meine Arbeiten doch Ausdruck und Konzept. Sie spiegeln ihren Entstehungsprozess und erzeugen ein Spannungsfeld zwischen den ihnen immanenten Materialien, der manuellen Ausarbeitung und dem visuellen, formal-ästhetischen Ausdruck. In ihrer Präsenz liegt die Aussage. Meine Arbeiten sind, was sie zeigen und was in ihnen gesehen wird.